© 2009 . All rights reserved.

Operaen nettsider

(For English readers: this is a Norwegian blog-post regarding the incredibly awful web-pages of the new Norwegian Opera in Oslo)

Dette tema har vært en gjenganger, men de fleste tidligere artikler tar for seg ett (eller noen få) irritasjonsmomenter. Sidene til operaen.no er så sjeldent dårlig, samt at det har gått ca 10 måneder siden lansering, at det er på plass med en oppdatering.

Bare så det er sagt: Jeg er ingen ekspert på dette, og noe av det jeg reagerer på kan gjerne være basert vel overveide beslutninger. Dette er kun et subjektivt syn på en av de mest elendige nettsider jeg noensinne har sett. Noen ting er kritiske, noen er bagateller, men alle irriterer meg i alle fall. Noen er helt sikkert knyttet opp til at jeg kjører på Mac OS X, og at jeg ser på sidene med nettleseren Firefox 3.0.

Rare overskrifter

[LC.CMDBACK]?
[LC.HEADLINE]?
[LC.HDRSHONAME]?
hæ?

Tekst over annen tekst

Hva er viktigst? Valg av teknologi? Valg av konsulenter til å utføre jobben? Visuell profil? At man faktisk er i stand til å lese teksten på siden?

Språk – Blanding av norsk og engelsk

Norsk og engelsk brukes om hverandre på flere deler av siten. I følge webmaster skal dette ikke skje dersom man har stilt inn språkinnstillingene i browseren. Jeg har stilt inn språkinnstillingene i nettleseren, og dette skjer definitivt. (jeg har riktig nok stilt inn disse på engelsk).

Jeg synes operaen har tatt et feil valg i la denne innstillingen i browseren, som jeg tror et fåtall av brukerne faktisk har et forhold til, være styrenede for valg av språk på en såpass lokal site. Jeg hadde definitivt hatt norsk som default på denne siten uavhengig av nettleser-innstillingene, og latt brukeren velge eventuelt andre språk med flagg. Flagget ligger allerede oppe til høyre på sidene til operaen.

Norsk flagg er ikke tilgjengelig selv om siden vises på engelsk. Velger man det engelske flagget, dukker det norske opp, men selv etter å eksplisitt ha valgt det norske flagget vises det en masse engelsk tekst.

powered by enta

Who cares? Står nederst på alle sider som et forstyrrende element. Man skjønner tydeligvis at det ikke er viktig for elementet har nesten hvit tekst på hvit bakgrunn, men teksten er allikevel så ulik hvit at den forstyrrer. Det er ikke mulig å klikke på for å finne ut mer hvis man mot formodning skulle være interessert.

Kjøp-link fra forestilling selv om ingen ledig

Trykker man på kjøp-linken fra en forestilling på en dato det ikke er billetter igjen får man følgende fullstending hjelpesløse tekst (se bildet for nok en herlig sammenblanding av norsk og engelsk):
There are no prices available for the selected performance. Please contact the helpdesk.
Event details:
Event:

Hvorfor finnes i det hele tatt en kjøp-link hvis det ikke er billetter?

Grå tekst

Hvorfor bruke grå tekst i listen over forestillinger? Er det for å minske betydningen av innholdet? Eller er det bare for at vi rett og slett ikke skal kunne lese innholdet særlig godt? Legg også merke til den knapt synlige “powered by enta”. Hvis det er så lite viktig at man ikke engang skal kunne lese det, så dropp det fra siden!

Prosent i treffliste

I trefflisten man får etter å ha søkt står det et prosenttall. Det er imidlertid ingen forklaring på prosent av hva, eller annen forklaring på tallet. Jeg vil tro at det muligens er en indikasjon på hvor godt operaen mener at treffet er. I så fall så er det jo besynderlig at på søket “forestilling for barn” får den helt generelle “Den norske opera og ballett” 100%, mens siden som omhandler forstillinger for barn kun får 45% score.

Kan velge seksjon selv uten ledige billetter

Inne i valg av billetter fra salkart (flash-delen) kan man valge seksjon uten at det er en eneste ledig plass id en. Man ender da med en fullstendig grå sal. Trykker man back (se neste punkt) går man helt ut av det. Det er heller ingen hjelp til hvordan man skal komme tilbake til seksjonsvalget. (ja, det viser seg at breadcrumb-trailen faktisk er en meny). Men hvorfor la brukeren velge denne seksjonen i utgangspunktet?

Innhold går på øvre og nedre del av siden

Det er ikke spesielt vakkert at innhold ender opp som hvit tekst på hvit bakgrunn. Nok en gang så lider innholdet av valg av teknisk løsning og dårlig håndverk.

Bunnmeny

Jeg tror meningen med bunnmenyen er at den skal ligge over hele bredden på siden, og i liten grad endres fra side til side. Så er imidlertid ikke tilfelle, og her ser det bare fullstendig rotete ut. I tillegg blandes menyen med den tidligere omtalte “powered by enta”.

Kalenderen

Kalenderen nederst til høyre på forsiden har en rekke checkbokser. Alle disse er markert av. Dette betyr tydeligvis at alle er valgt, for alle de forskjellige typer steder og forestillinger vises. Hvorfor ikke bare merke alle? Velger man for eksempel ballett så forsvinner alt som ikke er ballett. Når man merker noe i en checkboks så sier man “velg” ikke “velg bort”

Bruk av skråstrek (/)

Er det bare meg, eller er denne bruken av skråstrek helt overflødig, og (dermed) rotete? For meg hadde det sett ryddigere ut å bare droppe dem.

Prisliste


Operaens prisliste må lastes ned som PDF etter at man har lagt menypunktet. Operaens sider er åpenbart bygget på et CMS, så hvorfor ikke legge prislisten rett ut på sidene? Hvorfor belemre brukeren med dette ekstra steget? Prislisten er på over 3.5 MByte, som vel er ca 1000 ganger (mitt estimat) så mye som de hadde trengt hvis man hadde kastet ned tekst i stedet for et scannet bilde i en PDF.

Utskrift av spilleplanen

Jeg prøvde å skrive ut spilleplanen. Første siden av utskriften inneholdet (kun):
/OPPLEV OPERAHUSET /FORESTILLINGER /KJØP /PRESSE /OM OSS Søk ok
Andre side inneholdt spilleplan, men kuttet etter ca 25 forestillinger.
Tredje side innholdt sponsorene.
Hvor ble det av resten av spillelisten? Og hvorfor all denne hvitheten på første og siste side?

Søk (1)

Søk på barneforestilling: 0 treff
Søk på forestilling for barn: 15 treff
Hva med at ta en liten runde og tenke litt på søket sitt? Da mener jeg tenke på hva brukerene til operaen faktisk søker på. Jeg tviler på om det er gjort særlig arbeid her (har flere eksempler på lager).

Søk (2)

Etter å ha søkt kommer man til en side med resultliste. Øverst er det et søkefelt, antagelig for å kunne søke en gang til. Gjør man dette kommer man til en blank side, med teksten HTTP404 der hvor høyre-menyen pleier å være.

Flash for å bestille billetter

sitat: Valg av billetter via salkart krever installasjon av Adobe Flash versjon 9,0,135 eller høyere.
To ord: fullstendig unødvendig

Flashanimasjon

Irriterende å måtte vente på å se flashanimasjonen i starten av salkartet. Særlig når man vet at dette gjerne kan være (nok en) bomtur.

Back-knapp

Er man inne i val av billetter via salkart og trykker back-knappen i nettleseren kommer man helt ut av bestillingen og må starte forfra.

Manglende nettleserstøtte

Sidene er ikke mulig å se i Safari. Flere (se kilder under) har meldt om at de heller ikke funker i Opera (ironisk nok). Andre melder om at IE 6 ikke funker.

Kjøp billett v/ utsolgt forestilling

Hvorfor er det en link til “kjøp billett” hvis forestillingen er merket som utsolgt?

Kjøp billett v/ ståplasser ledig

Hvorfor er det en link til “Kjøp billett” hvis forestillingen kun har ståplasser igjen, og disse er nødt til å kjøpes i billettluka, og ikke selges på nett?

Javascript-navigering

Det er ikke mulig å sende en link/url til en liste over datoer for en forestilling, fordi denne ikke har en egen URL som vises i nettleserens URL. Prøver man kommer man til den generelle listen over forestillinger.

Lansert april 2008

En skulle jo tro at dette var rimelig god tid på å evaluere, og hive seg rundt og lage sider som folk faktisk kunne bruke. I flere av artiklene listet nederst har representanter fra operaen uttalt ting som f.eks.:
Operaens nettløsning er på ingen måte ferdig, og vi bestreber oss på å få til et system som fungerer i alle nettlesere
og
Webtjenesten er vi veldig fornøyde med, men det er en del ting som må tas hånd om. Vi er i en kontinuell utviklingsfase, sier han.
Her er vi alstå, 10 måneder senere. kontinuell og kontinuell, fru Blom…

Mail til operaens webmaster

Jeg sendte en mail med en del av tingene påpekt i denne artikkelen til webmaster (klikkbar link nederst på alle sider). Eneste fornuftige hun hadde å melde var at problematikken med 2 språk var brukerfeil:

…men har man stilt inn nettleseren på norsk språk samt benytter de norskspråklige sidene, så skal man ikke få en slik blanding av norsk og engelsk…

samt at hun bekreftet at Safari ikke kunne brukes på operaen.no. Alle de andre punktene mine ble i grunnen besvart i “sekkesvaret”:

Brukervennligheten ellers på sidene er til vurdering…

Ganske lite tilfredsstillende når man vet når sidene ble lansert. Jeg venter i alle fall ikke i åndeløs spenning, er nødt til å puste oftere enn som så…

Avsluttende kommentar

Det som virkelig er synd med dette er at jeg merker at dette går ut over mitt forhold til selve operaen. Det er selvsagt urimelig, og jeg skjønner også at den kunstneriske kvaliteten til operaen, både ensemblet, forestillingene, scenografien og ikke minst selve bygget ikke har noen ting med dette tekniske makkverket å gjøre. Imidlertid kjenner jeg at jeg blir litt fed-up hele greia. Jeg klarer knapt å bestille billetter her, og i hvert fall for denne gang, så gidder jeg ikke mer. Så får jeg se om jeg ikke tar en telefon om noen måneder og bestiller noen billetter når jeg har kommet over den værste skuffelsen.

På den annen side – i følge forestillingsplanen er det kun et fåtall billetter igjen før sommerene, så kanskje sidene er et strategisk ledd i å vanskeliggjøre tilgjengelighet på billettene, og rett og slett minke presset. PÅ en av artiklene listet nederst er det sågar en smarting som uttaler:
Jeg setter pris på denne typen tilbakemeldinger. Men vi har faktisk fått mye skryt for disse salgssidene.
Uff, for en virkelighetsoppfatning…

Kjære opera, kan dere ikke:

  • fjerne all fancy dippedupp CSS
  • lage en informativ og helt enkel site hvor det er mulig å hente info og kjøpe billetter
  • Så kan dere sakte men sikkert legge på et visuell profil som matcher det dere ønsker.

    Disse har også skrevet om websidene til operaen.no:
    20080413: iAllenkelhet
    20080414: Eirik Newth
    20080414: Dagbladet
    20080414: ITavisen
    20080414: Computerworld

  • update 20090310: Jeg fikk en mail fra webmaster@teaterbillett.no som egentlig sa seg enig i del av punktene. Riktignok litt defensivt, for han starter med

    De punktene jeg ikke kommenterer, er ting som jeg er enig i eller ikke har noe å si på.

    (og det er de fleste punktene gitt). Her er hele mailkorespondansen (PDF) for de som måtte være interessert.

    3 Comments

    1. Yay! Eller burde jeg si /Yay?

      Veldig bra skrevet, de har hatt mye tid til å rette opp etter all kontroversen rundt lanseringen (Netlife tynte dem skikkelig da).

      Treffprosenten er morsom. Spesiellt treff 4 som omhandler prosenter i form av rabatt. Hvordan skal ikke-data-savvy folk forstå hva denne prosenten betyr?

    2. Anonymous

      Les hele bloggen, ganske bra

    3. Anonymous

      Takk for en interessant blogg

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.
    Required fields are marked:*

    *