Operaens nettsider (2) – oppfølging

Svaret på min forrige artikkel om brukeropplevelsen på operaen.no lot ikke vente på seg. Jeg er ikke i tvil om at det finnes personer rundt operaen som gjerne skulle gjort en hel masse med websidene. Imidlertid har de:

  • hatt over 10 måneder på seg på å gjøre noe drastisk etter at de har fått flengde kritikk i store relevante medier (og blogger)
  • ensidig fokusert på deler av problemet.

    Her er svaret (noe korta ned):

    Beklager om min kollegas svar oppleves utilstrekkelig. Jeg har nå vært inne på bloggen din, og takk for en grundig og oversiktlig oppsummering.

    Med denne friskt i minne vil jeg gi deg følgende tilbakemelding. De punktene jeg ikke kommenterer, er ting som jeg er enig i eller ikke har noe å si på.

    Min rolle er en av flere produsenter på denne siten, så jeg skulle ha god kjennskap til løsningen.

    < ...>

    Du har jo rett i mange av dine uttalelser. Det er ikke så nyttig å bruke tid til å forsvare løsningen, ettersom jeg generelt mest av alt er interessert i tilbakemeldinger fra alle som har noe og melde.

    Først, mitt objektiv sånn generelt. Behov for forbedringer ser jeg mye av, men håpløst blir det først når mitt pkt. 1) nedenfor slår inn. Kompatibilitetsproblemene vi har med div. Apple produkter (Som jo er ille nok i seg selv) vil bli håndtert på et tidspunkt og er godt dokumentert. Så jeg er egentlig mer interessert i ditt perspektiv på løsningen slik den fremstår i en nettleser som ikke har kompatibilitetsproblemer.

    Du må gjerne legge følgende nedenfor ut på din blogg, som respons på ditt innlegg:

    Dine kommentarer i forhold til design, vekting av grafikk og tekst, lesbarhet, navigasjon, osv. er relevant og god.

    Problemene du beskriver er i stor grad knyttet til kompatibilitetsproblemer vi har med Apple, sånn generelt. Problemstillingen er strukturell, og kan ikke endres ved å redigere i CSS filene.

    Forestillinger som viser salkartet, selv om det mangler ledige plasser er løst nå.

    Tilbakemeldingene på løsningen har variert fra 1) at enkelte har ment at dette er det verste de har sett, til 2) at enkelte mener man må være en komplett idiot om man ikke skjønner disse siden. Ser man spriket i uttalelsene litt nærmere i sømmene så ser man at perspektivet bør ligge nettopp her. Løsningen fungerer ulikt i forskjellige settinger, noen den selvfølgelig ikke burde.

    For å utdype dette kan man si at:
    1) Om forestillingen du søker har vært utsolgt eller om sidene ikke er kompatibel med ditt operativsystem/nettleser, ja så har løsningen kanskje virket helt håpløs.
    2) Om sidene er kompatibel med ditt operativsystem /nettleser, og forestillingen din ikke har vært utsolgt, så har løsningen kanskje virket lett og oversiktlig nok.

    Våre logger antyder at kompatibilitetsproblemene du beskriver rundt CSS/Layout/Språk angår 2-4 % av de som besøker nettstedet.

    De første månedene har løsningen forblitt uberørt, men siden november er det startet diverse prosjekter som skal endre det som ikke fungerer. Så langt er følgende levert:

    a) Ny betalingsløsning
    b) Funksjonalitet for å håndtere salg av ståplasser (Henger sammen med hvorfor salkart vises, når det ikke er ledige nummererte plasser i salen.)
    c) Endring i håndteringen av utsolgte forestillinger

    Deretter kommer flere endringer etter hvert.

    Når det gjelder bruk av flash til å lage interaktivt salkart, så er det alltid relevant å diskutere bruk av flash. Det er dog vanskelig å komme forbi dette. Økningen i nettsalget etter at disse nettsidene ble lansert har vært formidabel, og forklaringen ligger mest sannsynlig i at publikum nå kan velge plass i salen selv. Trolig betyr dette forholdet alene en økning på minst 15 %.

    I tillegg så er salen til operaen til overmål komplisert i seg selv, men sine inndelinger, priskategorier, barkrakker, sidebalkonger med begrenset sikt, osv. Det vil være vanskelig og forklare/beskrive dette uten visuelle hjelpemidler. Det betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer når det gjelder hvordan salen tegnes opp, og hvordan/hvilken informasjon som skal vises.

    Våre vurderinger viser ingen fullgode alternativer til flash, for å kunne tilby denne type løsning god nok. Om noen vet om et fullgodt alternativ, så er jeg lutter øre.

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published.
    Required fields are marked:*

    *